Historie

Eisenach


Bynavnet Eisenach er måske ikke så kendt for alle, men før 1945 lå der en BMW bilfabrik i byen. Efter anden verdenskrigs afslutning, kom byen til at ligger i Øst Tyskland og bilfabrikken blev derfor omdøbt til EMW som var et østtysk bilmærke i 40'erne og 50'erne. Senere lavede fabrikken en anden bil som nok er mere kendt, nemlig Wartburg. Bilen blev opkaldt efter byens slot som også hedder Wartburg.

Byen havde også et lille sporvejsnet som blev nedlagt i 1975. Det startede som en lille dampsporvej i 1891.
I 1897 fik byen et elektricitetsværk og dermed også en elektrisk sporvej på 3,1 Km mellem Huapbahnhof og Mariental. Sporviden er metersporet = 1000 mm. ( 1 meter ).
I 1909 kom 2 udvidelser af strækningen. En fra Karlplatz via Markt til Frankfurter Strasse og en fra Katharinenstrasse til Friedhof.
Mellem 1910og 1913 fulgte udvidelsen til Westbahnhof og Weimarische Strasse.
I 1922 omlægges Hospitalslinien fra Kasernenstrasse ( August-Bebel-Strasse ) til Hospitalstrasse.
Da linien er enkeltsporet anlægges omløsspor i Georgenstrasse / ved hjørnet af Hospitalstrasse.  Efter færdiggørelsen af sporet fra Friedhof til Krankenhaus opnåede sporvejsnettet i 1925 sin største længde på 9,2 Km.
En planlagt sidestrækning til Wartburg blev aldrig realiseret.
Samtidig med anskaffelse af nye motorvogne i 1929, blev remisen i Sommerstrasse / Uferstrasse taget i brug som erstatning for remisen i Helenenstrasse, som herved blev nedlagt. De 6 nye motorvogne blev fremstillet af vognfabrikken Gotha.
Det første projekt med at afløse sporvognen i midtbyen med trolleybusser kom i 1936. Projektet blev dog aldrig til noget da anden verdenskrig kom i vejen og man valgte at fortsætte med sporvognene som var i drift til 1943. Fra 1943var driften uregelmæssig grundet materialemangel og endestationerne varierede alt efter hvad der fungerede. I 1944 stoppede driften helt idet både remisen og elværket blev bombet. Efter krigen genopbyggede man sporvejsnettet stykke for stykke og i 1947 var driften igen normal. I 1956 diskuterede man atter at erstatte sporvejen med trolleybusser. 3. Februar 1958 omstilles strækningen Karlsplatz - "phantasie" til busdrift.
I 1960 moderniseres linienettet og strømforsyningen. Ved nybygningen af Hörselbrücke i Mühlhäuser Strasse opfører man broen uden sporvejsskinner. Dette bliver enden for kørsel til sygehuset ( Krankenhaus). Linien forkortes 21. Januar 1969 til Mühlhäuser Strasse og hjørnet af Amrastrasse.
På grund af sporvejsnettets alder med nedslitte skinner og driftsvogne og politikere der ville sporvejen til livs, besluttes det at sporvejsdriften slutter den 31. december 1975. Den 1 Januar 1976 overtager Ungarsk fabrikerede busser driften i Eisenach.